Mange mennesker er ude at sejle med Odense Aafart på en solskinsdag. Båden er hvid og rød og træerne omkring er grønne.

Stolt turistattraktion sejler nu både på og med strømmen

Foto: VisitFyn

Odense Aafart sejler nu helt lydløst op ad åen uden dieselmotorernes tøffen og klimabelastning. I stedet er det strøm fra solens stråler, der driver skuden fra Munke Mose til Fruens Bøge.

Det sker efter et effektivt grønt omstillingsforløb med både sparring og medfinansiering fra Erhvervshus Fyn.

Odense Aafart er klar til sin 141. sæson efter et år, der for alvor har stået i den grønne omstillings tegn. Med hjælp fra Erhvervshus Fyn, har Eva Pasgaard og Morten Skytte, der driver den traditionsbundne odenseanske virksomhed, skabt en helt ny, lydløs og mere klimavenlig oplevelse på åen. 

Det bæredygtige eventyr startede som en spæd idé, der har udviklet sig til en ret omfattende omstilling. Ud over det store drive og mod, som Aafartens ”forældre” har lagt for dagen, har omstillingen været hjulpet godt på vej af sparring fra både Erhvervshus Fyn og Destination Fyns forretningsudviklere og medfinansiering fra ikke mindre end to af erhvervshusenes puljer, nemlig Grøn Cirkulær Omstilling og SMV:Grøn. 

Aafarten er jo en helt særlig type virksomhed, og det var oplagt at kigge på dieselmotorerne, som den største klimasynder. Jeg er meget glad for, at det lykkedes at få matchet dem med en rådgiver fra det stærke maritime miljø omkring Blue Tech Center, der havde de særlige kompetencer, de havde behov for til skiftet fra diesel til el, fortæller Mark Hauge Østergaard, der er forretningsudvikler for Destination Fyn i Erhvervshus Fyn.

Dieselmotorerne er altså nu hevet ud af de gamle både, og batterier er installeret. Det gør, at skipperen ikke længere skal holde øje med dieseltanken, men derimod et digitalt display ved roret, der viser, hvor mange timer, der kan sejles inden næste opladning. 

Men ikke nok med det. Bådene sørger også selv for at producere langt størstedelen af den strøm, som skal drive dem op og ned ad åen. Med spritnye tagkonstruktioner er der monteret solceller på toppen af de rød-hvide skonnerter, som på trods af bøgeblade og andre skyggende elementer undervejs anslås at kunne suge solstråler nok til at dække 90 pct. af det samlede strømforbrug.  

Vi får en CO2-besparelse på godt 9 tons efter to år, og det er naturligvis ikke det, der redder klimaet i verden, men vi er meget bevidste om, at vi opererer i meget tæt samspil med vores sårbare og fine natur, når vi sejler turister og fynboer op og ned ad åen. Derfor er det særligt vigtigt, at vi ikke lukker forurening direkte ud i den fra bådens udstødning, siger Eva Pasgaard.

Ifølge de beregninger, der er lavet i forbindelse med GCO-projektet, kommer Aafarten til at spare omkring 3000 liter diesel om året.  

Vi er jo slet ikke i mål med vores grønne omstilling, men jeg synes, vi har taget nogle kæmpestore skridt på vejen i løbet af forholdsvis kort tid. Det havde ikke været muligt uden den medfinansiering, vi har fået dels via Erhvervshus Fyn, dels fra lokale fonde. Vi sætter meget stor pris på den uvildige og dedikerede sparring, vi har fået undervejs både hos de forskellige folk, der har været involveret hos erhvervshuset og Destination Fyn, men i særlig grad fra vores rådgiver fra Blue Tech Center, der viste sig at være den helt rette mand til opgaven, lyder det fra Eva Pasgaard.

Mark Hauge Østergaard
Vil du vide mere om, hvordan du kan få hjælp til din virksomheds grønne omstilling?

Forretningsudvikler, Digitalisering & Bæredygtighed

mhoe@destinationfyn.dk