Adfærdsdesign kan få folk til at spise rødbeder og spare på håndklæder
En råkold, grå torsdag formiddag ved vandkanten i Svendborg måtte 65 fynske turismeaktører sande, at oplevelsesøkonomien er død, og at fremtidens turister ser sig selv som den vigtigste attraktion.
Derfor er fremtidens turister kræsne, og deres besøg fordrer i stigende grad, at de har tillid til deres overnatningssted, spisested eller attraktion, og at de kan støtte op om de værdier, stedet repræsenterer. Bæredygtighed og adfærdsdesign bliver derfor meget centralt.
Lokalet er propfyldt, og en venlig sjæl må på jagt efter ekstra stole til de sidst fremmødte, der sniger sig ind ad døren, mens Ninna Brandt Jacobsen bedyrer, at tilhørerne den første time må nøjes med hende og Destination Fyns forretningsudvikler Mark Hauge Østergaard.
Det er jo giraffen, Julia Lahme, der er den primære årsag til, at folk denne morgen stille og roligt er skyllet ind i takt med de grå bølger på stranden lige uden for vinduet.
Men de 65 fynske turismeaktører bliver hurtigt opslugt af Ninnas indledning, hvor hun bl.a. får folk til at kæmpe lidt med at få lagt armene over kors med den arm øverst, som man normalt plejer at lægge nederst.
Adfærdsdesign og det her med at få folk til at gøre det, man ønsker; f.eks. at bruge færre håndklæder, fordi netop dét føles mest intuitivt og naturligt, er nemlig dagens tema i rækken af fem workshops omkring bæredygtighed, som Destination Fyn og Svendborg Event står bag.
Valg, der føles som vaner
- Det handler ikke kun om at påvirke det frie valg, forklarer Ninna. Det handler også om at designe fysiske rammer, så det får folk til at foretage bestemte valg.
Og det er naturligvis de valg, som gør ens forretning mere bæredygtig både i økonomisk, miljømæssig og social forstand, der er fokus på denne formiddag i det sydfynske.
Efter godt en time og en lille tissepause går eksperten på, og hun tager sit publikum med en skøn blanding af storm og januarforkølelse.
Julia Lahme er fra O’ense, og det kan man faktisk godt høre. For hun kan virkelig snakke hurtigt, og det fynske islæt titter frem i små glimt, mens hun speedtalker løs foran den opmærksomt lyttende forsamling.
- I skal ikke regne med, at turisterne besøger jer, bare fordi I er en af de store attraktioner i området, fastslår hun som noget af det første efter entréen på Hotel Christiansminde i sine høje Adidas Super Star basketstøvler.
Således opmuntret kan de fynske hoteller og attraktioner begynde at overveje, hvordan de ved hjælp af adfærdsdesign påvirker deres gæster til at agere på den mest bæredygtige måde og samtidig får kommunikeret til dem, at det der med at være i ét med naturen og tænke over, hvordan vi behandler vores planet, er noget, der betyder rigtig meget lige præcis på deres sted.
- Turisme handler om mig og mine behov, brøler Lahme ud til publikum, som var tigeren på hendes t-shirt pludselig blevet levende og hendes store rødlige krøllede hår forvandlet til en manke.
Hun forklarer, hvordan hjernen har et system 1, som rummer alt det, vi gør ubevidst, og et system 2, som sætter ind, når vi er nødt til at overveje vores handlinger.
- Adfærdsdesign er en form for manipulation af folks tanker, så de tror, at adfærden er system 1. Altså noget, vi gør på rygraden og derfor ikke behøver at tænke nærmere over. Det, der virker som en vane, fordi det er det mest indlysende, lyder det fra den 45-årige guru.
Museum fik guldkorn fra gruppen
Med Julia Lahmes tips og tricks i værkstøjskassen bliver den gode blanding af hotelejere, turistchefer og medarbejdere fra de fynske attraktioner kastet ud i en øvelse.
- Forestil jer, at I er et cykelmuseum, der gerne vil spare på strømmen, siger Ninna Brandt Jacobsen til den ene halvdel af salen. Den anden halvdel skal arbejde med en fiktiv glamp camps udfordringer for at flytte adfærden hos deres gæster, så deres ressourcer anvendes og genanvendes bedre.
Øvelsen foregår i grupper, der med det samme summer af spændende indspark. Længst til venstre i lokalet ser Svendborg Museum sit snit til at kuppe gruppedrøftelsen og bringe deres egen ægte, levende case på bordet.
- Ligesom den fiktive glamp camp har en æblelund, som de gerne ville udnytte bedre og mere bæredygtigt, har vi jo en nyttehave i tilknytning til Danmarks Forsorgsmuseum, hvor frivillige fra Museumshavens Venner bl.a. dyrker rødbeder og kartofler efter datidens principper, fortæller museets kommunikationsmedarbejder Gitte Høegh van Deurs efter mødet.
Høsten fra haven indgår allerede i dag i formidlingen, når museet i ferier og på "Særlige Søndage" nudger gæsterne til at smage frugtgrød, grøntsagssuppe og gule ærter tilberedt på gammeldags facon. Museet samarbejder også med en lokal produktionshøjskole, som sylter rødbederne, så gæsterne efterfølgende får lyst købe dem i fine glas i museets butik. Men der er virkeligt mange afgrøder, og anledningen bød sig til at blive tanket op med nye ideer til at undgå spild.
Papir på de bæredygtige tiltag
Gitte og hendes kollega Britt gik ud ad glasdøren på Hotel Christiansminde den disede torsdag formiddag bl.a. med idéen til en fællesspisning på Fattiggården for Museumsforeningens medlemmer. En middag, hvor menuen står på mad fra den gamle have krydret med historiske fortællinger. Og den bliver til virkelighed lige om lidt.
- Det var inspirerende at høre de andres forslag til, hvordan vi kan designe tiltag, der sikrer, at vi kan udnytte udbyttet fra den gamle fattiggårds have bedre, bl.a. som led i oplevelsen på museet og i samarbejde med andre, lyder det fra Gitte Høegh van Deurs, der sammen med kollegaerne er godt i gang med at tage Svendborg Museum igennem en certificering som Green Attraction.
Netop grønne certificeringer er temaet for den næste workshop i rækken i Svendborg. Det er den 27. februar, hvor Mikael Holst fra HORESTA kommer og deler ud af sin viden hos Borgerforeningen kl. 15.30-17.30, og hvor de fynske turistaktører igen kan benytte anledningen til at netværke, søge inspiration og udveksle erfaringer med hinanden inden for bæredygtighed. Læs mere om næste workshop her
Lyst til mere?
Vi har samlet lidt flere lækkerier fra denne workshop:
- 5 gode råd om adfærdsdesign og bæredygtighed
- De væsentligste pointer fra Julia Lahmes oplæg
Du finder alle disse lækkerier fra workshoppen med Julia Lahme her