Ny digital platform bliver outdoorturistens bedste ven
Med en helt ny online platform vil Fyn og Øerne samle al information og guide sine gæster til en endnu bedre oplevelse på deres cykel-, vandre- eller fiskeferie i det fynske.
Fremadrettet må outdoorturisterne nemlig ikke være i tvivl om, hvor de kan fylde drikkedunken eller lade vandet. Og hvis maven knurrer eller den kulturelle nysgerrighed kribler, skal henvisningen til den nærmeste gårdbutik og det lokale galleri være samlet ét sted - lige ved hånden.
Destination Fyn har sammen med udviklervirksomheden Ecojoys netop kastet sig over et nyt innovativt projekt, der hen over de næste tre år skal udvikle en omfattende online platform til de fynske outdoorturister. Det sker bl.a. med midler fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse, som netop har bevilget 3,5 mio. kr. til udvikling af det digitale værktøj, der kan tilbyde alt fra nyttig viden om underlaget på cykelstien til et hurtigt overblik over spisestederne i området.
- Turistundersøgelsen 2022 fortæller os, at langt de fleste turister, der besøger Fyn og Øerne, er klar til at anbefale os til andre. Nu er der udsigt til, at turisterne kan få bedre overblik over de mange unikke tilbud og oplevelser, vi har på destinationen, og jeg er sikker på, at det vil gøre dem endnu gladere, når vi med den nye platform gør det nemt og overskueligt at være outdoorgæst på Fyn. Og så tror jeg også på, at de får lyst til at bruge flere penge, mens de er her, siger Sofia Wulff, der er kommerciel chef i Destination Fyn.
Den nye platform kommer bl.a. til at omfatte ét samlet digitalt kort, der gør det nemt at overskue, hvad der er inden for den nærmeste radius, når man befinder sig midt ude i den fynske natur og er i fuld gang med at suge oplevelser til sig enten i sadlen, i vandreskoene eller med fiskestangen i hånden.
- Platformen bliver outdoorturistens nye digitale ven, der både kender historien og alle de små autentiske steder samtidig med at den giver gode tips til, hvor du skal sove og spise. Det kunne f.eks. være, at du fik lyst til lige at slå et smut omkring den lokale isbod eller aflægge museet i den næste kystby et besøg, fordi udstillingen formidler noget om det område, du lige har cyklet i, lyder det fra Merete Vandmose, der er projektleder på den nye platform.
En af platformens største styrker er, at den kommer til at gøre de små, lokale erhverv mere synlige og understøtte deres omsætning, når den tager turisten i hånden og ikke slipper det kærlige greb, før alle behov er opfyldt.
Kan udbredes til resten af landet
Udviklingen af platformen vil i første omgang tage udgangspunkt i den 660 km lange, skiltede Herregårdsrute, som blev indviet i juni sidste år og allerede har vundet mange cyklisters hjerter. Men også Øhavsstien og de mange fynske vandreruter kommer til at spille en central rolle.
- Det er en meget omfattede mængde data, der skal at ligge til grund for det her produkt, og vi glæder os sindssygt meget til at komme i gang. Heldigvis har de på Fyn et rigtig stærkt samarbejde på tværs og allerede godt styr på meget af deres data. Vi er ikke i tvivl om, at vi med det her projekt kan skabe en helt unik model, der også på sigt kan foldes ud andre steder i landet, siger Dennis Østergaard, der er medgrundlægger af Ecojoys, som har valgt også selv at investere i projektet og indgå i et såkaldt innovationssamarbejde med Destination Fyn. Dennis Østergaard er også partner og direktør i bureauet First Coffee, der er specialiseret i at kommunikere og markedsføre oplevelser for den danske turisme- og oplevelsesbranche.
I Turistundersøgelsen 2022 angav 60 pct. af turisterne på Fyn, at de i høj grad besøger øen for at gå og vandre, mens cykling har været medvirkende til at lokke mere end en tredjedel til. Den nye platform skal være et trækplaster, der tiltrækker endnu flere turister - særligt fra Nordtyskland. I kølvandet på udvikling af platformen følger nemlig en målrettet markedsføringskampagne, der sætter fokus på det sammenhængende fynske outdoortilbud.
Faktaboks
- Projektet løber over de næste 3 år og koster samlet set 7 mio. kr., hvoraf Danmarks Erhvervsfremmestyrelse netop har bevilget 3,5 mio. kr.
- Ecojoys er et søsterselskab til bureauet First Coffee, der er specialiseret i at kommunikere og markedsføre oplevelser for den danske turisme- og oplevelsesbranche.
- Destination Fyn har sammen med First Coffee tidligere udviklet Bland Selv Fyn-platformen, hvor gæster, der endnu ikke har besluttet sig for at besøge Fyn, kan strikke deres drømmeferie sammen. Platformen har været en stor succes hos potentielle besøgende og har samtidig forsynet Destination Fyn med nyttig viden om de potentielle gæster. Nu er den også udbredt til andre destinationer i Danmark.
Kontaktinformation
Sofia Wulff, kommerciel chef i Destination Fyn, tlf. 20 71 14 10
Merete Vandmose, projektleder Destination Fyn, tlf. 92 82 63 13
Dennis Østergaard, medstifter af Ecojoys og direktør i First Coffee tlf. 61 55 12 39