Sådan skaber du god service for langturscyklister
Kend langturscyklisternes dagsrytme, mød deres behov og sæt dig ind i den næste strækning, de skal ud på. Det er et par af de råd, som den erfarne langturscyklist, outdoor-blogger og konsulent Line Wagener giver til de fynske overnatningssteder og attraktioner.
Det er et kendt faktum, at cykelferie bliver en mere og mere populær ferieform. Og særligt i 2020 er der en forventning om, at mange danskere vil finde cyklen frem fra garagen og drage ud på kortere eller længere cykelture i deres ferie.
Det er gode nyheder for de fynske overnatningssteder og attraktioner - og måske særligt dem, der ligger langs med en af langturscyklisternes danske favoritruter; Nationalrute 8 - også kaldet Østersøruten.
Sæt fokus på målgrupperne
Men hvem er disse langturscyklister egentlig, hvad er deres behov – og hvordan adskiller denne gruppe sig fra andre cykelturister? Det har vi spurgt langturscyklist, outdoorblogger og konsulent Line Wagener om. Hun har været langturscyklist i mere end 20 år, har et indgående slutbrugerkendskab, samt er stort internationalt netværk blandt andre langturscyklister.
Ifølge Line Wagener skal vi i Danmark - og på Fyn – i endnu højere grad tænke på langturscyklisterne som en selvstændig målgruppe, der er værd at satse på:
"Der ligger et kæmpe potentiale, som slet ikke er indfriet endnu. Vi skal have et serviceniveau, som kan matche det, langturscyklisterne oplever syd fra den danske grænse i f.eks. Tyskland. De er nemlig milevidt foran Danmark, når det kommer kvalitetsruter og services målrettet langturscyklister. Der er vi langt fra endnu”, siger Line Wagener.
Hun understreger, at en udvikling på området kræver, at turismeaktørerne bliver bevidste om forskellen mellem de forskellige målgrupper af cykelturister.
”Danmark er et land af hverdagscyklister, og der er over de seneste årtier satset meget på at opgradere trafiksikkerhed for hverdagscyklister og pendlere blandt andet med cykelstier. Men det er vigtigt at forstå, at hverdagscyklister og pendlere har helt andre behov end langturscyklister. Hvis Danmark skal udvikles til at være langturscyklisternes foretrukne destination, er det afgørende, at turismeaktørerne forstår langturscyklisterne som en selvstændig målgruppe blandt cykelturisterne og i endnu højere grad laver skræddersyede tilbud og forstår at kommunikere til dem.," siger Line Wagener. Hun efterlyser også mere national statistik og viden om langturscyklisterne som nichemålgruppe blandt cykelturisterne.
Rejsen er målet
Hvis Line Wagener skal sætte ord på, hvad der kendetegner langturscyklisterne, så er hovedbudskabet, at rejsen – cykelturen - er målet for denne gruppe. Det er ikke det enkelte hotel eller en specifik attraktion, der er trækker:
"Langturscyklisterne bevæger sig fremad på en given rute og overnatter skiftende steder – de har minimum 3-5 overnatninger på en tur – men ofte mange flere. De er hele tiden undervejs. De planlægger ikke deres rute ud fra, hvor de vil overnatte – overnatningsstedet er blot et middel. Ruten og rejsen på cyklen er målet, ligesom naturen og oplevelserne langs ruten har topprioritet. Langturscyklisterne har typisk udvalgt og planlagt deres rute hjemmefra. Derfor er det også afgørende, at de kan finde de relevante informationer om cyklistvenlige overnatningssteder hjemmefra eller undervejs – de relevante informationer skal altså være tilgængelige online," forklarer Line Wagener.
Derudover ankommer langturscyklister ofte sent hos overnatningsstederne og er som regel tilbage i sadlen, inden den gennemsnitlige hotelgæst er kommet ud af morgenkåben. Langturscyklisterne er også typisk også kendetegnet ved, at de selv har deres egne cykler med. Og at de transporterer alt deres feriebagage på cyklerne. På den måde adskiller langturscyklisterne sig markant fra de andre typer cykelturister – f.eks. mountainbikere, landevejsryttere og dagsturscyklister. Disse cykelturister, ankommer i bil og bor samme sted, hvorfra de tager afsted på cykelture.
Når det er sagt, er det også vigtigt at forstå, at der blandt langturscyklister er forskellige segmenter. Det kan være solorytterne, det modne par på el-cykler, familier med børn, grupper af udenlandske cyklister og pakketursrytterne. De har alle forskellige præferencer, men fælles for dem er, at de bruger mest energi på timerne i cykelsadlen, og at de hele tiden er undervejs.
Langturscyklisterne vælger en rute – ikke en destination. De er på gennemrejse.
Giv smagsprøver på kerneproduktet ude i cykellandskabet
Men hvordan fanger man så langturscyklisternes opmærksomhed, hvis deres fokus er på ruten, og planen er lagt hjemmefra? Ifølge Line Wagener skal de fynske attraktioner og overnatningssteder tænke ud ad boksen:
"Attraktionerne bliver nok desværre nødt til at acceptere, at langturscyklisterne sjældent prioriterer at bruge halve eller hele dage bag museernes mure. De er nødt til at tænke i alternativer. Lær f.eks. af Faaborg Kunstmuseum, som har sat billedrammer op i Svanninge Bakker og derigennem formidler om de store fynske landskabsmalere fra omkring år 1900. På den måde får de bragt deres kerneprodukt ud i det offentligt rum til glæde og inspiration. Dette greb kan samtidig vække interessen for at se de rigtige kunstværker på museet. En anden idé er at få beskrevet, hvad du kan opleve på attraktionen, hvis du kun har en eller to timer til rådighed. På den måde kan man lokke en forbipasserende langturscyklist indenfor – selv på en stor attraktion"
Derudover er det vigtigt at forstå langturscyklisternes praktiske udfordringer – og afhjælpe dem, når de besøger en attraktion:
"Det allermest værdifulde for en langturscyklist er cyklen og dét, vi har på vores cykler. Her er vores bagage til hele ferien. Hvis cyklen eller cykeltaskerne bliver stjålet, er hele ferien ødelagt. Så kan en attraktionen tilbyde en aflåst parkering, hvor cyklen med oppakning kan sættes under besøget, vil det være en vild opgradering - og det skal selvfølgelig fremgå tydeligt på attraktionens hjemmeside, så langturscyklisten ved det på forhånd. For andre attraktioner handler det bare om at få etableret en basal cykelparkering med nok plads til de bagagefyldte cykler, og hvor cykler med bagage står solidt uden at vælte. Mange steder er de ikke nået hertil endnu."
Strøm – til mobiltelefon eller cykelbatteriet - er også noget af det, langturscyklisterne altid har brug for. Line Wagener henviser til den service, som efterhånden ses på mange skisportssteder, hvor man kan lægge sin mobil til opladning i et dertil indrettet aflåst skab. mens man selv er på pisten.
”Hvis attraktionerne kan tilbyde langturscyklister dette, ville det virkelig tage kegler. Så behøver langturscyklisten ikke sidde og våge over sin mobiltelefon på et toilet, hvilket ellers er et velkendt scenarie. I stedet kan tiden bruges på at opleve attraktionen – og så bliver det pludselig attraktivt at blive lidt længere.”
Testkør din del af Østersøruten
Driver du et overnatningssted nær eller på Østersøruten, så er Line Wagener slet ikke i tvivl om, hvilket råd hun vil give videre. Så er det bare om selv at komme op på jernhesten og derudaf:
"Det bedste overnatningsstederne kan gøre, koster dem ikke en krone. De skal ganske enkelt cykle 60 km. i begge retninger af ruten ud fra deres overnatningssted, så de ved præcis, hvad der venter cyklisterne på ruten. På den måde kan de give gode råd og tip til lokale oplevelser og svare på spørgsmål om underlag og eventuelle udfordringer på strækningen. Det ville være den vildeste service!”, siger Line Wagener.
”Overnatningsstederne bør også sætte sig ind i, hvilke andre overnatningssteder, af samme type som deres eget, der findes 40-60 km i begge retninger på ruten. Se ikke disse overnatningssteder som konkurrenter - for langturscyklisterne bliver jo alligevel ikke boede samme sted flere nætter i træk, men er netop undervejs. Giv langturscyklisterne den gode service at henvise dem til deres næste overnatningssted. Det er noget af det, der fylder allermest hos dem: Hvor skal jeg overnatte i morgen og dagen efter?!" understreger Line Wagener.
Hendes sidste gode råd til overnatningsstederne handler om langtidsparkering. Nogle langturscyklister vil uden tvivl ankomme til Fyn i bil og har derfor brug for et sikkert sted at sætte bilen, mens de hjuler sig igennem Østersørutens 820 km eller en kortere del af ruten.
Hvis man som overnatningssted har luft på parkeringspladsen til at kunne tilbyde en længerevarende parkering, kan det være en måde at få cyklisterne til at booke en ekstra overnatning, når de kommer tilbage eller skabe mersalg f.eks. i form af et måltid eller andet.
Gode råd til overnatningssteder på Østersøruten
- Sørg for at have et stort kendskab til den del af Østersøruten, som jeres overnatningssted ligger på. Tag selv turen på cykel – og hav fokus på underlag, udfordringer, små finurlige lokale oplevelser undervejs, hyggelige pausesteder med mere. Den type information vil langturscyklisten elske.
- Vær god til at anbefale oplevelser og andre overnatningssteder langs ruten.
- Overvej, om I kan tilbyde langtidsparkering - det kan give jer en ekstra overnatning eller anden type mersalg.
- Tilbyd aflåst cykelparkering.
- Giv mulighed for tørring af vådt eller svedigt cykeltøj, cykelsko og andet cykeludstyr – og sørg for at denne service fremgår tydeligt på hjemmesiden.
- Tilbyd opladning af mobiltelefoner og cykelbatterier – gerne i et aflåst skab.
Foto:Line Wagener, Alleud.dk
Line Wagener, 44 år
- Langturscyklist og inkarneret outdoormenneske. Har cyklet hele Østersøruten – og mere end 5.000 km på internationale cykelruter alene over de seneste 5 år
-
Arbejder som selvstændig med konsulentvirksomheden Line Wagener Consult og outdoorbloggen Alleud.dk. Alleud.dk er med 200.000 årlige sidevisninger Danmarks største outdoorblog om aktiv ferie med børn.