Turisme for alle
Projektet ”Turisme For Alle” vil forbedre og øge tilgængeligheden for brugere, gæster og turister.
Formål
I dag udgør mennesker med funktionsnedsættelser ca. 8% af alle overnatninger i Danmark, men alt peger på, at markedet reelt er større og er i vækst. Turisme for alle handler om den samlede rejse og destination. Hvis potentialet skal realiseres, kræver det, at både overnatning, oplevelser, adgang til natur og kyst, spiseoplevelser og transport bliver mere tilgængelige for en bredere målgruppe.
Projektet vil bringe Danmark i trit med andre lande, der allerede har indført nationale strategier for at tiltrække dette voksende markedssegment gennem tilgængelige turismeoplevelser. Ved at implementere løsninger, der forbedrer tilgængeligheden, vil vi ikke alene møde den aktuelle efterspørgsel, men også stimulere væksten inden for dette marked.
Projektet understøtter Danmarks Erhvervsfremmebestyrelses strategiske målsætninger, som fokuserer på bæredygtighed og innovation i turismebranchen. Ved at forbedre tilgængeligheden styrker vi nemlig også den økonomiske og sociale bæredygtighed og fremmer en mere inkluderende turismeindustri. Projektet vil ikke alene øge turismens bidrag til den danske økonomi gennem øget forbrug og overnatninger, men forbedre landets image som en inklusiv og tilgængelig destination for internationale besøgende med funktionsnedsættelse.
Turisme for alle er for mange turismevirksomheder og deres medarbejdere et ofte overset behov og potentiale. Turisme for alle refererer til “S” i virksomheders ESG-regnskab, da turisme for alle netop fokuserer på det sociale gennem tilgængelighed, mangfoldighed og styrkelse af lighed og inklusion i både lokalmiljø, fysiske rammer, kommunikation for kunder/gæster og medarbejdere.
Hovedaktiviteter
Projektet "Turisme for alle" er igangsat for at realisere det store uudnyttede markedspotentiale i tilgængelig turisme, identificeret i Bevica Fondens og Danske Handicaporganisationers forundersøgelse fra 2019. Det adresserer manglen på politisk og erhvervsmæssig prioritering af segmentet ved at udvikle viden om markedet, guidelines og øge branchens kompetencer.
Seks hovedaktiviteter, herunder business case for markedspotentialer, guideline-udvikling, kompetenceudvikling, produktudvikling i klynger, detaljeret formidlingsstrategi og national forankring, sigter mod at synliggøre og udnytte markedsmulighederne.
Projektet forbedrer tilgængeligheden og styrker branchens kapacitet til at imødekomme behovene hos turister med særlige behov, samtidig med at det skaber synergier på tværs af lokale aktører og understøtter en national indsats.
Projektet igangsættes efteråret 2024 og støttes af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse over en 3-årig periode.
Målet er, at arbejdet med at fremme tilgængelig turisme for alle ved udgangen af 2027 vil være naturligt forankret hos projektområdets kommuner, destinationer og turismevirksomheder.
Økonomi og samarbejdspartnere
Det er Destination Kystlandet, der har ansøgt Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse om støttekroner til projekt "Turisme For Alle" sammen med Destination Limfjorden, Destination Fyn, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark, der alle er projektpartnere.
Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har bevilliget 50 procent af projektets samlede udgifter, hvilket giver et endeligt projektbudget på 6.8 millioner kroner.
Det estimeres, at der vil være identificeret finansierings- og fundingmuligheder, som er relevante for de projektdeltagere, der arbejder med at udvikle og implementere tilgængelig turisme. Disse midler kan anvendes til at forbedre fysiske faciliteter, til uddannelsesformål eller til at understøtte og fremme det nationale initiativ for inkluderende turisme.
Se øvrige partnere i projektet herunder:
Kommunikationsansvarlig
Projektet er støttet af
Foto:None